Debat aan vooravond onderwijsdemonstratie

Aan de landelijke protestdag van het hoger onderwijs volgende week dinsdag (12 november) zal een debat voorafgaan op maandagavond. Vertegenwoordigers van organisaties die het protest steunen zullen aan de TU Delft discussiëren over de toekomst van het hoger onderwijs.
Het debat, georganiseerd door de studentenbond Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en enkele Delftse studentenorganisaties, is volgens ISO-voorzitter Linda van Beek nodig om duidelijkheid te krijgen over eenieders standpunt.
Dat lijkt niet overbodig gezien de confrontatie tussen de andere studentenbond LSVb en de HBO-raad rond Prinsjesdag. Voorzitter Frans Leijnse van HBO-raad bepleitte toen collegegelddifferentiatie als antwoord op de bezuinigingsplannen, en vice-voorzitter Norbert Verbraak zelfs een algemene collegegeldverhoging. De LSVb beschuldigde de HBO-raad daarop van verraad.
Verbraak steunt nu als bestuursvoorzitter van Fontys hogescholen wel de demonstratie op 12 november. Hij laat voor de demonstranten zelfs vijf bussen uit Brabant naar Den Haag rijden.

Behalve de initiatiefgroep ‘Platform 12 november’ hebben de koepelorganisaties in het hoger onderwijs, VSNU en HBO-raad, en de LSVb toegezegd aan het debat in Delft mee te doen. Ook de politieke partijen CDA, D66 en SP vaardigen woordvoerders af. (FG)