Derdejaars pabo-studenten helpen basisscholen uit de brand

Een groep derdejaars pabo-studenten gaat invalwerk doen op basisscholen in de regio. Veel scholen kampen met een tekort aan vervangers. Een aantal schoolbesturen uit West-Brabant heeft de directie van de PABO in Breda daarom gevraagd of derdejaarsstudenten ingezet kunnen worden als vervanger.
De studenten worden een vaste dag in de week vrijgeroosterd voor het invalwerk. Ze kunnen zelf aangeven of ze willen invallen en op welke school. De derdejaars hebben de functie van onderwijsassistent en worden ook zo uitbetaald. De bevoegdheden zijn te vergelijken met die van een LIO-stagiair. Zo geeft een student altijd les onder toezicht van een bevoegde leraar en mag hij of zij niet alleen met de klas buiten het klaslokaal komen.
De PABO heeft aangedrongen op een goede begeleiding van de studenten. De schoolbesturen hebben dit ook toegezegd. Vanaf 1 december moeten de derdejaars als vervangers ingezet worden. (SW)