Fotografiestudenten in voetsporen van de Bechers

Zes fotografiestudenten aan Academie St. Joost zijn genomineerd voor een fotoconcours in Den Bosch. Hun kunstwerken hangen op de fototentoonstelling Pictures@Eternity in Museum Het Kruithuis in Den Bosch.
De Bredase studenten Tessa Peters, Dorothée Meyer, Frank Kok, Kim Bouvy, Bob van der Vlist en Jaap Scheeren lieten zich inspireren door het fotografenechtpaar Bernd en Hilla Becher die recentelijk in Amsterdam de prestigieuze Erasmusprijs kregen. Al meer dan dertig jaar fotografeert dit echtpaar oude industriële complexen in Europa en de Verenigde Staten. Op ‘neutrale’ wijze werden tal van steenkoolmijnen, vakwerkhuizen, graansilo’s, steengroeven, watertorens, gashouders vastgelegd.
De stichting Erasmusfestival Den Bosch, die aansluitend op de activiteiten in Amsterdam een festival organiseert in Den Bosch, haakt in op de fotografie van de Bechers. Jonge fotografen werden uitgenodigd in de stijl van de Bechers te fotograferen. Van de 53 studenten die werk inzonden, werden er 21 genomineerd. Daarvan studeert een kwart aan Academie St. Joost.
De winnaar van het fotoconcours is uiteindelijk een student aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag geworden.
De fototentoonstelling in Museum Het Kruithuis aan Hekellaan 2 in Den Bosch is tot 24 november te bezichtigen. Het Kruithuis is van woensdag tot en met zondag geopend van 13.00 tot 17.00 uur. (CB)