Inspectie onderzoekt onderwijs aan Chinezen

De inspectie heeft een onderzoek ingesteld naar de kwaliteit van onderwijs van de Doc-hogeschool aan Chinese studenten. Dat heeft minister Van der Hoeven geschreven in antwoord op schriftelijke kamervragen van D66.
Hogescholen werven soms Chinese studenten om hun studentenaantallen op te hogen – en daarmee ook het geld dat zij van de overheid krijgen. Het niveau van de opleidingen is soms omstreden en ook de werving zou niet altijd in orde zijn.
De Doc-hogeschool Doetinchem kwam bijvoorbeeld een paar weken geleden in opspraak. Het onderwijs aan de Chinezen zou daar met wantoestanden gepaard gaan. De vanuit Rotterdam opererende instelling zou volgens studenten en personeel een computerles zonder docent hebben gegeven en een beloofd vak ‘Law’ hebben geschrapt. De hogeschool ontkent die voorvallen overigens met klem.
De inspectie heeft de hogeschool inmiddels een bezoek gebracht. Deze maand komen er gesprekken met de betrokken docent, de projectmanager en de Chinese studenten. In december schrijft de inspectie een conceptrapport over de inhoud van de gesprekken. Of er snel daarna een openbaar rapport verschijnt, is nog niet bekend.
Van der Hoeven meent dat het wantrouwen jegens de hogescholen niet terecht is. Bovendien wil ze niet dat de overheid zich met de werving van Chinezen bemoeit. De overheid stelt slechts ‘randvoorwaarden’. De instellingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun internationale profiel en de controle op buitenlandse diploma’s, meent zij. (BB/HOP)