Keramiekcongres in Den Bosch

De Akademie voor Kunst en Vormgeving en het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC), beide uit Den Bosch, organiseren donderdag 12 december een congres over de positie van de keramist. Het keramiekcongres wordt in het Atrium van de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch gehouden.

Nederland heeft een rijke keramische traditie. Volgens de initiatiefnemers van het congres staat de positie van de keramist echter steeds meer op helling. Zo neemt de belangstelling van kunststudenten voor de richting keramiek af, verdwijnen museumcollecties in het depot en vermindert het aantal Nederlandse keramische bedrijven snel. Ten slotte besteden de kunstcritici minder aandacht aan de keramisten.
Vandaar dat tijdens het congres de rol en de betekenis van de keramist zal worden besproken. Belangrijke sprekers uit de wereld van de keramiek, het kunstonderwijs, de musea, de galeries, de keramische industrie en de pers zullen hierover hun mening geven.
Ook is er aandacht voor het samenwerkingsverband tussen Museum Het Kruithuis, Cor Unum, de Akademie voor Kunst en Vormgeving en het EKWC. Deze vier Bossche instellingen houden zich op verschillende manieren met keramiek bezig.
De toegangsprijs voor het congres is 35 euro. (KvdL)