Keuzegids bevestigt reputaties van Hogeschool Brabant en Hogeschool ‘s-Hertogenbosch

In de Keuzegids 2002-2003 komt de Hogeschool Brabant wederom naar voren als een hogeschool van uitersten. De instelling kent verschillende eersteklasopleidingen, maar is tegelijkertijd zwaar oververtegenwoordigd in de staart van het peloton. De Hogeschool ’s-Hertogenbosch komt de laatste jaren daarentegen naar voren als een runner up over vrijwel de hele linie. Ook dat wordt in de nieuwste peilingen bevestigd. Een en ander blijkt uit een voorpublicatie van de Keuzegids in NRC-Handelsblad.

In een hogeronderwijsbijlage van de krant wordt vandaag een tip van de sluier opgelicht over de nieuwe studentenpeilingen bij vier hbo-opleidingen: commerciële economie, verpleegkunde, MWD en werktuigbouwkunde. Alleen de hoogste en laagste scores van deze onderzoeken worden door de krant vermeld.
De Hogeschool Brabant komt er tweemaal in voor: bij commerciële economie in de top (tweede), bij werktuigbouwkunde in de staart (derde van onderen). De Hogeschool ’s-Hertogenbosch daarentegen schittert bij twee van de vier behandelde opleidingen in de top, en wel als derde beste van de opleidingen MWD en werktuigbouwkunde.

Bij de HEAO Breda zal de tweede plaats op het onderdeel commerciële economie ondanks alles misschien wat tegenvallen. Die faculteit is immers al jarenlang de absolute top van het land. Vorig jaar stond de Bredase faculteit met alle opleidingen als eerste geklasseerd. Maar de Keuzegidspeiling commerciële economie uit 1999 was dit jaar aan een update toe. Nu blijkt een andere grote opleiding, die van de Hogeschool Zeeland, de Bredase kampioenen met een neuslengte voorbij te zijn gestreefd. Toch doen de Bredanaars het ten opzichte van drie jaar geleden niet slechter, want in puntenwaardering gaan ze zelfs nog iets vooruit van 7,11 naar 7,14.

De complete gegevens van de Keuzegids 2002-2003 worden donderdag 28 november gepubliceerd. Dan ligt de gids ook in de winkel. Er zullen onder meer nieuwe studentenpeilingen in te vinden zijn over de volgende hogere beroepsopleidingen:
– international business & languages
– management, economie & recht
– commerciële economie
– technische bedrijfskunde
– maatschappelijk werk & dienstverlening
– verpleegkunde
– biologie & medisch laboratoriumonderzoek
– werktuigbouwkunde
Ook zal een nieuwe totaalranglijst van hogescholen worden gepubliceerd. (FG)