Kunstwedstrijd voor breed publiek

Bouw het grootste, het zwaarste, het kleinste of het blauwste kunstwerk. Het Kunst Interactief Platform (KIP), een initiatief van studenten van Academie St. Joost, nodigt iedereen in Breda en omgeving uit een kunstwerk te maken. De opdracht is om zo groot, zwaar, klein of zo blauw mogelijk te bouwen.
Het KIP telt veertien kunststudenten en is begin dit jaar opgericht met het doel een zo breed mogelijk publiek warm te maken voor kunst. Interactieve kunst, noemt tweedejaars autonoomstudent Yasser Ballemans, het project. ‘Het lijkt misschien een wat oppervlakkige benadering van kunst, maar dat is het niet. De maker van het kunstwerk beoordeelt namelijk zelf of het goed genoeg is om op te sturen’, zegt Ballemans. ’Bovendien wordt de winnaar geheel democratisch gekozen. Iedereen die aanwezig is, mag zijn stem uitbrengen.’
Naast de kunstwedstrijd is er aan de Catharinastraat ook een expositie van het KIP. Alle projecten van het Platform worden daar gepresenteerd of tentoongesteld. In een schiettent kunnen mensen zelf bepalen op wie ze willen schieten. Dan is er het project ‘Kunst op de Stoep’, dat nog steeds loopt. ‘Overal in Breda worden ’s ochtends kunstwerken op de stoep geplaatst. Als mensen de deur uit lopen, stuiten ze op kunst.’ Er is een ‘allochtonenshow’, waarin mensen geconfronteerd worden met bepaalde vraagstukken. Twee studenten hebben een bakfiets gebouwd en hebben daarmee door Breda gefietst, op zoek naar afval. Van dit restmateriaal hebben ze kunst gemaakt.
De kunstwerken voor de wedstrijd kunnen vanaf maandag 25 november tot en met donderdag 28 november tussen 15.00 en 18.00 uur aan de Catharinastraat 91 in Breda worden ingeleverd.
De expositie van het KIP, die ook op dit adres plaatsvindt, wordt donderdag 28 november om 20.00 uur geopend en is tot en met zondag 1 december van 11.00 tot 18.00 uur te bezichtigen. De prijsuitreiking is zaterdag 30 november om 16.00 uur. (CB)