“Nederlandse studenten beter af dan Europese collega’s”

Nederlandse studenten hebben het helemaal niet zo slecht. Vergeleken met andere Europese studenten krijgen ze veel geld van de overheid. In tegenstelling tot Belgische, Italiaanse en Duitse studenten, die voor de bekostiging van hun studie voor het grootste deel afhankelijk zijn van hun ouders.
Gemiddeld heeft een Nederlandse student die op kamers woont elke maand 794 euro uit te geven. Veel meer dan Italiaanse (477 euro) of Belgische studenten (272 euro). Ook nog altijd 100 euro meer dan studenten in Duitsland, Frankrijk of Ierland. Dit blijkt uit het rapport Euro Student 2000, waarin voor het eerst de sociale en economische situatie van studenten uit verschillende Europese landen vergeleken is.
In Nederland en Oostenrijk werkt het merendeel van de studenten, ongeveer driekwart. Ongeveer 40 procent van hun te besteden geld krijgen Nederlandse studenten van de overheid. Van hun ouders krijgen ze elke maand gemiddeld 234 euro, veel minder dan hun Oostenrijkse collega’s, die krijgen 441 euro van hun ouders. (SW)