Nieuwe talenpractica HEAO in gebruik

De HEAO neemt in het gebouw Hogeschoollaan in Breda nieuwe ruimtes voor talenpracticum in gebruik. Vanaf 18 november kunnen studenten op een moderne manier oefenen met spreek- en luistervaardigheid van vreemde talen. Sinds 1985 zijn de talenpractica niet meer vernieuwd.
Op de eerste verdieping van de C-toren zijn vanaf half november drie lokalen ingericht als talenpracticum. Twee met splinternieuwe apparatuur, één met oude apparatuur die wordt hergebruikt. De lokalen zijn aangepast aan de huidige klassengrootte, er kunnen vijftien personen in. In de twee oude lokalen konden achtentwintig personen, maar dat was te veel, volgens Harry de Vries, docent Engels bij Management, Economie & Recht (MER).
De Vries, vakgroepvoorzitter Moderne Vreemde Talen van de HEAO, kaartte twee jaar geleden het probleem van de verouderde talenpractica aan. ‘De apparatuur functioneerde niet meer.’ Nu staat er een nieuw talenpracticum met apparatuur die hetzelfde kan als vroeger, en meer.
De nieuwe apparatuur is digitaal en wordt aangestuurd door een server. Een hele verbetering, want voorheen zat de talendocent achter een tafel vol knoppen. Gesprekken die de studenten voerden, werden door de docent opgenomen op een bandje. Dankzij de nieuwe apparatuur is dat niet meer nodig. De docent zit achter een computer en die slaat alles op. De nieuwe talenpractica zijn geschikt voor iedere taalmethode.
De studenten kunnen bijna levensechte telefoongesprekken voeren, oefenen met telefonisch vergaderen met meerdere studenten, maar ook hun luistervaardigheid of uitspraak oefenen. Studenten kunnen hun eigen gesprekken terugluisteren en beoordelen. ‘Vaak denken studenten dat ze, omdat ze Engels spreken, ook een telefoongesprek kunnen voeren in het Engels’, zegt De Vries. ‘Maar het is veel moeilijker om iemand iets uit te leggen die je niet ziet, een verkoopgesprek te voeren in het Engels of met een boos persoon te praten. De vaardigheden om een goed telefoongesprek te kunnen voeren, moeten studenten wel hebben.’ (SW)