‘Niveau pabo-studenten moet omhoog’

De pabo’s worden bevolkt door zwakke leerlingen. Dat zegt onderwijsonderzoeker Marc Vermeulen, tot voor kort verbonden aan het IVA in Tilburg, vandaag in een interview met het Algemeen Dagblad. Het zijn vooral meisjes van de havo met gemiddeld een zes en zonder exacte vakken en mbo-studenten die naar de pabo gaan, waardoor het niveau daalt.
Dat is ongewenst, volgens Vermeulen. Leraren moeten een afspiegeling zijn van van de samenleving, meent hij. Bovendien hebben vrouwen vaak problemen met lesgeven aan groep zeven en acht van de basisschool, doordat kinderen tegenwoordig eerder puberen dan vroeger. Ook is een overschot aan vrouwen op de pabo’s niet goed voor het onderwijs in technische vakken, omdat veel leraressen zelf geen exacte vakken in hun pakket hebben gehad.
Scholen moeten hun beste leerkrachten inzetten om zij-instromers en nieuwkomers te begeleiden, is het advies van Vermeulen. Dit zei hij eerder al bij zijn afscheid van onderzoeksinstituut IVA in Tilburg. Ook moeten leerkrachten minder uren voor de klas doorbrengen en moeten de klassen kleiner worden. Het lerarentekort zal hierdoor eerst groter worden, maar op den duur wordt werken in het onderwijs weer aantrekkelijker. Verder moeten volgens Vermeulen de salarissen omhoog, met name voor leraren die werken op probleemscholen met achterstandskinderen. (SW)