Student ontvangt rood erekoord

Fred de Vries, tweedejaarsstudent Technische Bedrijfskunde, heeft 18 oktober het rood erekoord van het leger ontvangen. De Vries is beroepsmilitair. De onderscheiding en de bijbehorende oorkonde worden alleen aan soldaten gegeven die een mensenleven hebben gered.
De Vries was afgelopen zomer in Bodrum, Turkije. Tijdens een bezoek aan een aquapark, reanimeerde hij een meisje dat bijna in het zwembad verdronken was. Het slachtoffer werd daarna naar het ziekenhuis gebracht. De Vries kreeg daar van artsen te horen dat hij haar leven had gered.
Eenmaal terug in Nederland bracht zijn vriendin buiten hem om het leger op de hoogte. ‘De onderscheiding kwam voor mij als een verrassing. Het is een leuke bijkomstigheid, maar ik ben vooral blij dat het meisje nog leeft. Dat is het allerbelangrijkste’, reageert De Vries. (KvdL)