Tweede prijs voor onderwijsplannen Gamma

De Faculteit Gamma van de Hogeschool Brabant heeft met de vernieuwingsplannen voor het onderwijs de tweede prijs gewonnen bij de Nationale Onderwijsvernieuwings Award. Het project ‘Focus op onderwijs’ was een van de drie genomineerden. De winnaar is de lerarenopleiding Verpleegkunde van de Hogeschool Rotterdam.
Dit is dinsdag 12 november, op de eerste dag van het Nationale Onderwijs Congres in Eindhoven, bekend gemaakt. De plannen zijn beoordeeld door BDF Adviesgroep voor onderwijszaken. Begin september stuurde de faculteitsdirectie ‘Focus op onderwijs’ in.
In het studiejaar 2004/2005 wil de faculteit volledig overgaan op competentiegericht onderwijs. Daarbij ligt de nadruk op de individuele leerroute van de student, die een soort manager wordt van zijn eigen studie. De eigen capaciteiten bepalen welke projecten de student moet volgen.
Bij de ontwikkeling van de plannen zijn zeventig medewerkers betrokken. De mensen zijn gedeeltelijk vrijgemaakt uit de boventalligheid van de totale personeelsformatie. De faculteitsdirectie heeft er nadrukkelijk voor gekozen om bij de reorganisatie niet alleen te bezuinigen, maar tegelijkertijd het onderwijs inhoudelijk te vernieuwen. (IG)