Vrijwilligerscentrale brengt praktijk binnen Gamma

Om een brug te slaan tussen praktijk en opleiding, hebben vrijwilligerscentrale Merites en de faculteit Gamma de handen ineengeslagen. Zij gaan gezamenlijk studiedagen organiseren, casussen analyseren en gastcolleges verzorgen.
De faculteit en de vrijwilligerscentrale hebben afgesproken dat een vast aantal studenten Culturele & Maatschappelijke Vorming (CMV) en Maatschappelijk Werk & Dienstverlening (MWD) stage kunnen lopen bij Merites. Medewerkers van Merites kunnen gebruik maken van bepaalde cursussen van de hogeschool. Daarnaast mogen zij gebruik maken van de mediatheek. Bovendien gaat Merites gastcolleges verzorgen aan de faculteit. Op die manier houdt de centrale de studenten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in de praktijk.
‘Door deze samenwerking hebben wij een directe link met de praktijk en Merites met de hulpverleners van de toekomst’, vertelt Jan Havermans van MWD en contactpersoon tussen de beide instellingen. ‘De instellingen waarmee we samenwerken zien het als een morele plicht om goed met ons samen te werken. Dat is natuurlijk ook in hun eigen belang. Door de arbeidskrapte is het in de maatschappelijke hulpverlening moeilijk om aan personeel te komen. Nu kunnen ze in de vijver van de hogeschool vissen naar jonge professionals’, zegt Havermans.
Gamma heeft al eerder soortgelijke samenwerkingsovereenkomsten gesloten met de Reclassering en het Instituut voor Maatschappelijk Welzijn. (IG)