Zwols College van Bestuur haalt hogeschoolkrant uit de bakken

De HSK, het tweewekelijkse nieuwsblad van de Christelijke Hogeschool Windesheim, heeft een herdruk beleefd. Oorzaak: het bestuur liet de eerste druk uit de bakken vissen omdat de krant een column bevatte ‘waarin de hitlergroet wordt gebracht en waarin sprake is van godslastering’.
Onder de kop ‘Wel Godverdomme’ vroeg columnist Jan Groen (pseudoniem) zich af waarom er nooit op zijn pennenvrucht werd gereageerd. En dus vulde Groen zijn ruimte met onvervalst getier, om te eindigen met ‘Sieg Heil’.

De reactie kreeg hij. Het College van Bestuur trok de hele oplage van de ‘HSK’ terug, om deze opnieuw te verspreiden met een verklaring van de hogeschool en de redactie, maar zonder de column van Jan Groen.
In de verklaring – te lezen op de plek waar het gewraakte betoog in de oorspronkelijke editie stond afgedrukt – schrijft de redactie dat zij een fout heeft gemaakt.

Ook Groen biedt de lezers van de HSK zijn verontschuldigingen aan. Hij moet het veld ruimen voor een nieuwe columnist. (TdO/HOP)