ISO en LPF: ‘Studenten betalen ten onrechte ozb’

Tienduizenden studenten betalen ten onrechte onroerende-zaakbelasting (ozb) tot honderd euro per jaar. Dat blijkt uit een inventarisatie van studentenbond ISO in de achttien grootste studentensteden.
De LPF vindt dat studenten niet langer voor dat bedrag moeten opdraaien. De politieke erven-Fortuyn hebben kamervragen over het onderwerp gesteld.
Het probleem is, dat de ozb in rekening wordt gebracht bij de verhuurder. Die kan kan geen aanspraak maken op de kwijtschelding en rekent de belasting in veel gevallen door aan de student. De student kan alleen worden gematst als de gemeente de ozb heeft uitgesplitst naar verhuurder en huurder. In lang niet alle onderzochte gemeente blijkt dat het geval.
Amsterdam, Maastricht en Zwolle zijn de enige gemeenten waar alle studenten op die manier gebruik kunnen maken van hun recht op kwijtschelding. De ozb wordt er keurig apart gespecificeerd naar verhuurder en huurder.
Maar splitsing betekent niet overal recht op kwijtschelding, zo leert de praktijk in Utrecht en Rotterdam. Als studenten hier kwijtschelding aanvragen, stuurt de gemeente de aanslag door naar de verhuurder, en die schuift hem door naar de student.

In Tilburg wordt de ozb niet gesplitst. De rekening gaat naar diegene op wiens naam het huis staat. Studenten kunnen kwijtschelding aanvragen.
In Breda gaat de ozb gaat naar de verhuurder als er de sanitaire voorzieningen gedeeld worden en er een huurcontract is, als er sprake is van eigen sanitaire voorzieningen wordt de ozb gesplitst. Kwijtschelding is alleen mogelijk bij eigen sanitaire voorzieningen.

ISO-voorzitter Linda van Beek vindt dat aan alle onduidelijkheid een einde moet komen. Ze meent dat studenten onterecht opdraaien voor kosten die ze helemaal niet hoeven te betalen. ‘En dat terwijl de beurs toch al niet zo riant is.’ (PH/HOP)