O&O-studenten krijgen diploma pas na bijscholing

Honderdvijftig studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) moeten een bijspijkerprogramma volgen om het diploma dat hen reeds beloofd was daadwerkelijk te behalen. Volgens de Volkskrant hebben zij dat te horen gekregen na een onderzoek van de HvA. Daaruit waren twijfels naar boven gekomen over de kwalificaties van bijna duizend studenten die bij het omstreden Bredase bureau Opleiding & Ontwikkeling (O&O) les hadden gehad.
O&O kwam het afgelopen jaar in opspraak wegens de organisatie van dubieuze inschrijvingen aan hogescholen. De extra overheidsgelden die dat opleverde werden tussen de betreffende hogescholen en O&O verdeeld. De HvA had O&O bovendien de directie toevertrouwd van InterAct, de commerciële bv van de hogeschool. Intussen is het Bredase bureau opgeheven. De Hogeschool van Amsterdam heeft een deel van de activiteiten van O&O overgenomen.
Naar 2300 studenten van de HvA is nu onderzoek gedaan. Op grond van vrijstellingen was hen een diploma van de HvA beloofd. Maar 800 studenten hebben eerst moeten bewijzen dat zij voldoende gekwalificeerd waren voordat ze het begeerde papiertje in ontvangst konden nemen.
Met de kwalificaties van nog eens honderdvijftig studenten blijkt dermate te zijn gesjoemeld, dat zij terug moeten naar de collegebanken. De HvA geeft hen gratis bijspijkercursussen. Bestuursvoorzitter Rob Scheerens van de HvA licht in de Volkskrant toe: ‘Denk aan iemand die economie en recht heeft gestudeerd en voor recht een vrijstelling had, die, naar nu blijkt, onterecht was.’ (FG)