Schade brand beperkt, ontruiming werk niet goed

Een brand in de houtwerkplaats AS18 in het gebouw van de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch, gistermiddag vier uur, heeft weinig schade opgeleverd. Wel is duidelijk geworden dat de ontruiming van het gebouw niet goed werkte.

De brand ontstond toen practicumdocent Marco van Ras van de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek aan het werken was aan een zaagmachine. Nadat hij zag dat de kunststof slang van de afzuiger aan het smeulen was, trok hij de slang weg van de aanwezige blokken hout. Hierop ontstond uit een hoopje zaagsel een steekvlam van enkele meters hoog waarna het hout vlam vatte.
Samen met collega Léon Meesters zette hij het brandalarm in werking en bluste de brand met een brandslang. ‘Uit veiligheidsoverwegingen is toen toch de brandweer gebeld’, zegt Van Ras. Die arriveerde met twee wagens, controleerde of het vuur daadwerkelijk gedoofd was en zette enkele ramen open vanwege de rook. ‘Gelukkig is de schade beperkt gebleven’, zegt de docent: de slang en twee werkstukken van studenten zijn beschadigd en er is roetvorming in het lokaal. Hoe de brand is kunnen ontstaan, is de docenten niet duidelijk.
Zij constateren dat de ontruiming bij een brandalarm niet vlekkeloos is verlopen. Enkele deuren die bij een brandalarm automatisch open moeten gaan, bleven gesloten. Lessen gingen door en sommige groepen studenten wilden het gebouw niet verlaten. Daarbij bevreemdt het de practicumdocenten dat de brandweer aan de voorkant van het gebouw arriveerde terwijl de brand aan de achterzijde was.
Dat laatste is te wijten aan de brandweer zelf want het was wel doorgegeven waar de brand was, zegt locatiemanager Patrick Dingenouts. De onvolkomenheden van de ontruiming zijn door de conciërges genoteerd en worden aangepakt. ‘Daar gaan wij mee aan de slag.’ (GR)