Staatssecretaris pakt 22 hogescholen aan wegens gesjoemel

Aan niet minder dan 22 van de 48 hogescholen heeft staatssecretaris Nijs een ‘donkerrode’ kaart uitgedeeld. Zij gaat van die instellingen geld terugvorderen omdat er gesjoemeld is met inschrijvingen.
De 22 hebben in het verplichte ‘zelfreinigend onderzoek’ van april praktijken gemeld waarbij naar de mening van de staatssecretaris ‘evident de wet niet is nageleefd en waarbij bekostiging is ontvangen zonder dat daar een reële onderwijsinspanning tegenover heeft gestaan’. Dat heeft Nijs aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer, die na afloop van de ministerraad van vanmiddag samen met het rapport ‘Ruimte voor Rekenschap’ is gepubliceerd. In het rapport heeft het ministerie geanonimiseerd de bevindingen op een rij gezet uit het ‘zelfreinigend onderzoek’ van april. Toen moesten alle hogescholen, universiteteien en instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs een lijst vragen beantwoorden naar mogelijke onregelmatigheden bij inschrijvingen.
Tegen zes hogescholen had de toenmalige minister van OC&W Loek Hermans op grond van een accountantsonderzoek van het departement toen al maatregelen aangekondigd, waaronder de Hogeschool Brabant. Hij had tegen de zes aangifte wegens mogelijke fraude gedaan bij het openbaar ministerie. In juli vorderde hij een nader vast te stellen bedrag aan bekostiging terug.
Die terugvordering is nu door Nijs uitgebreid tot een groep van 22 hogescholen. Zij krijgen van de staatssecetaris een terugbetalingsregeling voorgesteld. Ook 9 instellingenvoor middelbaar beroepsonderwijs en 2 universiteiten moeten geld terugbetalen. Een instelling die niet instemt, kan rekenen op een nader onderzoek. (FG)