Toch opleiding recht bij de Hogeschool van Amsterdam

Officieel is het geen zelfstandige studie, maar de Hogeschool van Amsterdam heeft nu toch een Hogere Juridische Opleiding. Het is een afstudeerrichting van de studie Sociaal Juridische Dienstverlening.

Demissionair staatssecretaris Nijs wil geen toestemming geven voor een zelfstandige juridische HBO opleiding in Amsterdam. Vandaar deze omweg via de opleiding SJD. Nijs gaat akkoord met de noodsprong, maar stuurt wel de onderwijsinspectie langs. De afstudeerrichting mag niet stiekem een zelfstandige studie zijn.
Bij de Hogere Juridische Opleiding zegt men aan de wettelijke eisen van een ‘afstudeerrichting’ te voldoen. HJO benut niet meer dan de wettelijke dertig procent ‘vrije ruimte’. Zeventig procent van de inhoud komt van SJD, toch ook een juridische opleiding.
De HvA heeft de ‘afstudeerrichting’ in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. De laatste anderhalf jaar van de opleiding kunnen de studenten een theoretische afstudeerrichting kiezen. Die richting geldt als aanvliegroute voor een universitaire master.
‘Bijna de helft van de rechtenstudenten hoort niet op de universiteit thuis’, zegt Gerard van Wissen, voorzitter van de stuurgroep HJO en onderwijsdirecteur van de rechtenfaculteit aan de UvA. Die vindt trouwens dat het ministerie met twee maten meet. ‘Er is al een studie HBO-rechten in Den Bosch. Die wordt gewoon bekostigd. Het is dus mallotig dat we hier geen toestemming krijgen voor een zelfstandige opleiding.’ (BB/HOP)