Afstudeertitel Fysiotherapie: Bachelor of Health

Bachelor of Health wordt de nieuwe afstudeertitel voor de opleiding fysiotherapie. Dat heeft de directie van de Faculteit Gamma maandag 6 januari besloten. Het besluit was eerder uitgesteld, omdat de directie de landelijke discussie wilde afwachten.
De meeste hogescholen kiezen voor de titel Bachelor of Health, zo blijkt nu. Toch had de opleiding fysiotherapie een voorkeur voor Bachelor of Physiotherapy. Fysiotherapie is zowel in Nederland als in het buitenland een bekende titel, zo luidt het argument. Bovendien wil de opleiding zich eenduidig profileren. Dat gaat het beste met de titel Bachelor of Physiotherapy, zei hoofd opleiding ad interim Joke Hageman eerder in Impuls.
De Raad van Bestuur van de hogeschool, die uiteindelijk beslist over de bachelortitels, heeft in een gesprek met de faculteitsdirectie laten weten de landelijke trend te willen volgen. De hogeschool kan onder de titel Bachelor of Health andere paramedische opleidingen starten, zoals Ergotherapie, zonder daarvoor een apart Croho-nummer te moeten aanvragen bij het ministerie. Dat had met de titel Bachelor of Physiotherapy niet gekund. (MS)