Chi-Hang Chim ontwerpt beste brug over Hollandsch Diep

Chi-Hang Chim, vierdejaarsstudent Bouwkunde aan de Faculteit Techniek & Natuur is dondermiddag door het publiek uitgeroepen tot beste bruggenbouwer.
Op een presentatie in de filmzaal in Tilburg toonden zestien vierdejaarsstudenten hun ontwerp van een spoorbrug over het Hollandsch Diep. Het aanwezige publiek koos de spiraalbrug van student Chim, omdat het een ‘leuk concept en goed constructief uitgewerkt’ was.
De studenten kregen twee maanden geleden de opdracht een herontwerp te maken van de oude spoorbrug over het Hollandsch Diep. De spoorbrug ligt dertig meter van de brug, waarover de hogesnelheidstrein gaat rijden. Omdat die brug behoorlijk hoog wordt, valt straks de oude spoorbrug in de schaduw. Studenten kregen daarom de opdracht een herontwerp van de oude brug te maken, zodat deze meer in het zicht komt.
Aan de opdracht waren overigens wel enkele beperkingen gesteld. ‘Het nieuwe ontwerp mocht niet boven de hogesnelheidslijn uitkomen, want de verwende reizigers van deze trein moeten een ononderbroken uitzicht hebben’, legt Gie Steenput, docent Architectuur uit. ‘Door te spelen met de vormgeving moet de oude brug meer in het oog springen en daardoor meer waarde krijgen.’
De studenten die aan het project ‘Brug over het Hollandsch Diep’ meededen, zijn uitgenodigd door de organisatie Hogesnelheidslijn-Zuid deel te nemen aan de wedstrijd ‘Herontwerp van de oude spoorbrug’. (CB)