Terug naar overzicht

CMV-debat over vrijetijdsbesteding

Vierdejaarsstudenten Culturele & Maatschappelijke Vorming (CMV) van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch gaan maandag 20 januari in debat met mensen uit het beroepenveld. In het Provinciehuis in Den Bosch verdedigen de studenten vanaf half 8 ’s avonds hun stellingen over vrijetijdsbesteding.

Het is de eerste keer dat het debat wordt gehouden. Het hoort bij het vak Vrije tijd en Leefstijl. Volgens Carla van Loon, stafdocente CMV, is het belangrijk voor het leerproces van de studenten dat zij een debat kunnen voeren. ‘Ze moeten hun meningen goed kunnen verdedigen.’ In de voorbereiding leren de studenten ook een doelgroep te analyseren qua vrijetijdsbesteding. ‘Vierdejaars moeten in staat zijn hoe de vrijetijdsbesteding in elkaar steekt. Of hierin trends zijn en of die van invloed zijn in de toekomst. En wat het gedrag van een doelgroep is en of dit gaat veranderen.’ De studenten moeten daar hun visie over ontwikkelen.’
De studenten zijn verdeeld in vijf groepen. Elk team behandelt een andere doelgroep over het thema. Hierdoor is ook de avond verdeeld in vijf blokken. Ten eerste wordt de doelgroep kinderen behandeld. Achtereenvolgens komen ouderen, jongeren, migranten en vrijwilligers aan bod.
Elk blok duurt een kwartier. Hierin worden de studenten aan de tand gevoeld door iemand uit het beroepenveld. Vervolgens heeft het publiek tien minuten de tijd om vragen te stellen. ‘In het publiek zitten ook weer deskundigen, waardoor de studenten nog een keer de volle laag krijgen.’
Niet dat de vierdejaars worden afgemaakt. Het moet juist een collegiaal debat zijn. ‘ Natuurlijk weten de deskundigen nog meer, maar daar gaat het niet om. Wel dat de studenten geprikkeld worden en andere invalshoeken krijgen aangeboden.’
Bovendien komen de studenten goed beslagen ten ijs. Ze hebben vier uur geoefend in het debatteren. Ze weten wat een debat is en wat de strategieën hiervoor zijn. Daarnaast is er gesproken over de angst van het spreken. Ook bekeken ze hoe de politici zich presenteren in een lijsttrekkersdebat. De studenten weten dus wat hun te wachten staat. ‘Ondanks hun zenuwachtigheid, zien ze ook het nut er van in. En vinden ze het leuk en vooral uitdagend.’ (KvdL)

Meer lezen?