De Graaf: ‘Balkenende domste jongetje van klas’

D66 heeft zichzelf gebombardeerd tot dé onderwijspartij van Nederland. ‘Onderwijs moet op één’, zo zei lijsttrekker Thom de Graaf gisteren tijdens een bezoek aan de Hogeschool InHolland in Rotterdam. D66 had donderdag 9 januari uitgeroepen tot Dag van het Hoger Onderwijs.
De aangekondigde bezuinigingen zijn voor D66 ‘echt onacceptabel’. De partij vindt dat er ruimte moet zijn voor innovatie en daarvoor ‘hebben we natuurlijk goed onderwijs nodig’. Daarom wil D66 juist 2,5 miljard euro extra investeren.
De Graaf gaf tijdens zijn toespraak in Rotterdam enorm af op Premier Balkenende van het CDA. ‘Het CDA heeft geen cent over voor het onderwijs. Toch constateert Balkenende in een advertentie dat het CDA wil opkomen voor leraren en hun werk (…).’ De D66-lijsttrekker zei twee mogelijkheden te zien. ‘Of Balkenende is zo briljant dat hij zonder een cent te investeren het onderwijs er weer helemaal bovenop brengt. Of hier is sprake van een loze belofte: kiezersbedrog. Jullie begrijpen dat iemand die zich afficheert als het domste jongetje van de klas niet in aanmerking komt voor de eerste.’
Via uitnodigingen in het land moet D66 zich in de kijker spelen, aangezien de partij geen rol speelt in de grote televisie-debatten. De democraten hebben daarop een list bedacht: ze kochten de reclamezendtijd rondom een debat, om zo ongestoord commentaar te kunnen leveren op het gezegde. (MvH)