Franse universiteit stuurt studenten de kou in

De Universiteit van Parijs-Orsay heeft 27 duizend studenten en vijfduizend personeelsleden een weekje langer met vakantie gestuurd. De campus gaat dicht om te bezuinigen.
De Franse universiteit kampt met een ernstig begrotingstekort. Dat wordt vooral veroorzaakt door gestegen stookkosten. In vijf jaar tijd verdubbelden de stookkosten voor het complex en de waterrekening met bijna de helft. De universiteit rekent voor dit jaar op een rekening van bijna 2,5 miljoen euro.
Zonder extra geld van het Ministerie van Onderwijs zegt de universiteit niet verder te kunnen. In eerste instantie duurt de actie twee weken. Omdat één daarvan in een vakantie valt, blijft de schade voor studenten beperkt.
Het Franse ministerie heeft verbaasd gereageerd op het besluit, en wijst er op dat de universiteit in 2002 ook al extra geld heeft gekregen. (WvD/HOP)