‘Geef geld aan medische hbo-master’

De overheid moet geld geven om paramedici en verpleegkundigen binnen twee of drie jaar om te scholen tot ‘nurse practitioners’ en ‘physician assistants’. Dat schrijven de HBO-raad, Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en GGZ Nederland in een gezamelijke brief aan staatssecretaris Nijs van onderwijs.
Medisch geschoolde HBO’ers zouden eenvoudige taken van de arts kunnen overnemen. Zo zouden ze de werkdruk verlichten en de tekorten aan arbeidskrachten in de medische wereld verminderen.
De opleidingen tot ‘nurse practitioner’ en ‘physician assistant’ zijn HBO-masters. Om die reden bekostigt de overheid die opleidingen niet. Nijs wil HBO-masters in de toekomst overigens wel geld geven, als ze maar ‘maatschappelijk relevant’ zijn.

Enkele hogescholen bieden momenteel al de opleiding tot ‘nurse practitioner’ aan, maar de studentenaantallen vallen tegen. ‘Omdat de overheid niet bekostigt, is er te weinig belangstelling’, zeggen de instellingen. (BB/HOP)