Hogeschool doorstaat stroomstoring goed

Een stroomstoring heeft vanmiddag rond drie uur een groot deel van Breda geteisterd. Ook de Hogeschool Brabant werd getroffen. De hogeschool kwam de storing snel te boven.
Oorzaak van de ellende was een brand in een stroomstation aan de Etnastraat. Elders, met name in de wijken Boeimeer, Ginneken en Tuinzicht, zaten de Bredanaars uren zonder stroom.
De onderbreking van de stroomtoevoer haalde het computernetwerk van de hogeschool onderuit. Maar de noodvoorzieningen deden hun werk en zorgden ervoor dat de servers nog eventjes op eigen kracht konden doordraaien. Daardoor was een veilige ‘reset’ van de netwerken en de aangesloten computers geen probleem.
Ook telefoongesprekken werden onderbroken. Maar de centrale was even later weer in de lucht. Elders lukte dat niet. Zo was het gemeentehuis van Breda een uur later nog steeds niet telefonisch bereikbaar.
Aan het begin van de avond was een deel van de stad in duisternis gehuld: de straatverlichting weigerde dienst. Later op de avond werd de stroomtoevoer hersteld. (FG)