Instructiekaarten voor laboratoria

Als eerste maatregel om de veiligheid in de laboratoria van de technische opleidingen aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch te verhogen, worden er instructiekaarten opgehangen in de werkruimten. Hierop staat beschreven wat docenten en studenten moeten doen in geval van calamiteiten.

Karel Prins van de afdeling Arbo en Milieu van de Hogeschool Brabant bezocht onlangs de werkplaatsen van de technische opleidingen in Den Bosch. Dat deed dat hij op verzoek van de directies van de academies. Aanleiding is een incident vorig jaar, waarbij een student werd blootgesteld aan stroom.
Als eerste maatregel heeft Prins instructiekaarten laten maken, waarop precies staat wat docenten en studenten moeten doen bij een ongeval. En wie ze moeten bellen.
Prins: ‘Ik trof in Den Bosch nette en ruim opgezette werkplaatsen aan. Omdat het gebouw nog nieuw is, zijn de voorzieningen in orde. Er zijn bijvoorbeeld voldoende veiligheidsbrillen en -kleding. De basis is volgens mij redelijk goed. Maar de veiligheidsreglementen moeten aangescherpt worden. De instructiekaarten heb ik meteen laten maken. Over andere punten ga ik eerst met betrokkenen praten.’
‘Met de opmerkingen van Prins gaan we onze werkplaatsen nog een kritisch bekijken. Waar nodig worden maatregelen genomen’, vertelt Roel Fiolet, directeur van de Academie voor Industrie & Informatica. De werkplaatsen worden elk jaar door de arbeidsinspectie gecontroleerd, maar dat is volgens de directeur niet voldoende. ‘De arbeidsinspectie controleert niet op alle onderdelen.’
Prins heeft ook meteen instructiekaarten laten maken voor de werkplaatsen van de kunstacademie.(PM)