‘Juist nu meer investeren in onderwijs’

Als het slecht gaat met de economie, moet je juist investeren in onderwijs. Dat meent althans Jan Boelhouwer, de nummer zeven op de kandidatenlijst van de Partij van de Arbeid. Hij zei dit tijdens een politiek café dinsdagmiddag op de PABO in Breda, georganiseerd door studentengroep Wakker Worden.
Boelhouwer gaf als voorbeeld Finland, met een nu bloeiende kenniseconomie met bedrijven als Nokia, na twintig jaar flink investeren. Naast Boelhouwer waren ook Cisca Joldersma (CDA), Jasper van Dijk (SP), Ed van der Sande (VVD) en Dennis van Nieuwenhuijzen (D66) aanwezig bij het debat. Deze laatste ‘durfde te wedden dat D66 meer geld uittrekt voor onderwijs dan een van de andere aanwezige partijen’. D66 noemt zich niet voor niets dé onderwijspartij.
De D66’er wil het lerarentekort oplossen door het collegegeld voor lerarenopleidingen af te schaffen, wat meer studenten aan moet trekken. Van Nieuwenhuijzen is niet bang dat daardoor de verkeerde studenten op de opleiding afkomen. ‘Een student strandt vanzelf als zijn motivatie en inzet nul is.’
De SP pleitte zelfs voor het helemaal afschaffen van het collegegeld. Jasper van Dijk noemde het eerst ontvangen van studiefinanciering en vervolgens het betalen van collegegeld ‘zinloos rondpompen van geld.’
VVD’er Ed van der Sande bracht naar voren dat volgens zijn partij onderwijsinstellingen zelf moeten kunnen beslissen over de hoogte van het collegegeld dat ze aan studenten vragen. Hij sluit hiermee aan bij de voorstellen van VVD-staatssecretaris Nijs voor collegegelddifferentiatie. ‘Dat moet niet vanuit Zoetermeer opgelegd worden. Scholen moeten meer verantwoordelijkheden krijgen en zelf kunnen uitmaken waar ze hun geld aan uitgeven.’ (SW)