Kwaliteitswaakhond HBO-raad wordt NQA

De afdeling kwaliteitszorg van de HBO-raad is met ingang van de zomer een geheel zelfstandige organisatie.
Onder de naam Netherlands Quality Agency (NQA) moet de kwaliteitswaakhond doorgaan met het maken van visitatierapporten. Op basis van de resultaten van zulke rapporten kan de Nationale Accreditatie Organisatie dan weer een keurmerk aan een opleiding geven.
Overigens was de afdeling kwaliteitszorg al geruime tijd onafhankelijk van de HBO-raad, waarvoor het het werk deed. ‘Omwille van de onafhankelijkheid dopte die afdeling haar eigen boontjes. De secretaris van die tak was echter nog in dienst van de HBO-raad. Daar moesten we vanaf’, aldus woordvoerder Duco Adema.
De NQA gaat zich internationaal oriënteren. Het is volgens de woordvoerder ook niet ondenkbaar dat deze ‘Visiterende en Validerende Instelling’ in de toekomst Nederlandse universiteiten onder de loep neemt. Immers, de voormalige kwaliteitszorg staat vanaf komende zomer los van de HBO-raad.

Eind vorig jaar besloot ook universiteitenkoepel VSNU zijn afdeling kwaliteitszorg van de organisatie los te koppelen. Dat gaat echter niet voor 2004 lukken. (TdO/HOP)