Mogelijk nieuwbouw kunstacademie met Kruithuis

Er komt mogelijk een nieuw gebouw voor de Bossche kunstacademie, in samenwerking met het museum voor hedendaagse kunst Het Kruithuis. De hogeschool gaat dit plan onderzoeken op haalbaarheid. Maar eerst moet de gemeenteraad van Den Bosch nog instemmen met dit initiatief.

De directie van de kunstacademie en de Raad van Bestuur willen graag dat de kunstacademie in het Paleiskwartier blijft. Niet alleen omdat het hoofdgebouw dan dichtbij is, maar ook vanwege de goede ligging ten opzichte van het station.
Dit initiatief van de kunstacademie en Het Kruithuis wordt in februari in de gemeenteraad besproken. Geeft de gemeente groen licht, dan gaat een extern bureau onderzoeken of deze optie financieel haalbaar is. Als alles volgens planning gaat, is net voor of na de zomervakantie bekend of de bouwplannen door kunnen gaan. Omdat er dan nog allerlei procedures doorlopen moeten worden, duurt het nog jaren voor er daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Huidige studenten van de kunstacademie maken een verhuizing dan ook niet meer mee. (PM)