Nieuwe kansen voor hbo-juridisch

De opleiding Hbo Recht van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch krijgt mogelijk toch concurrenten. Staatssecretaris Nijs bekijkt of de juridische hbo-studies toch groen licht kunnen krijgen. Het initiatief van de Hogeschool van Amsterdam gaat waarschijnlijk door.

In juni had voormalig minister Hermans (VVD) nog elf initiatieven voor ‘hbo-juridisch’ afgeschoten. Niet in alle gevallen terecht, vindt partijgenoot Nijs, want er is vraag naar hbo-juristen. Ze kunnen de meesters in de rechten werk uit handen nemen door dossiers voor te bereiden en de minder ingewikkelde zaken zelf af te handelen.
De Bossche opleiding Hbo Recht, die als enige dit studiejaar van start ging, heeft voor komend jaar een numerus fixus ingesteld. Maximaal driehonderd studenten kunnen in Den Bosch de studie beginnen. Doordat andere juridische opleidingen geen toestemming leken te krijgen, vreesde de directie van de Academie voor Management een onhandelbare toeloop van studenten.
Het best ziet het er uit voor hbo-juridisch van de Hogeschool van Amsterdam (in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam). Het samenwerkingsverband had de staatssecretaris voor het blok gezet. De ‘verboden’ studie werd via de opleiding sociaal juridische dienstverlening aangeboden. Nijs noemt de studie nu ‘zeer kansrijk’ vanwege de samenwerking met de UvA en het bedrijfsleven in de regio.
Hoe het nieuws in de Tweede Kamer valt, is even afwachten. De volksvertegenwoordiging hamert al maanden op het stoppen van de wildgroei. Nijs ook, maar: ‘De vermindering van de opleidingen moet geen doel op zich worden.’ (PH/HOP,GR)