Nijs: ‘Meer keuzevrijheid student via studiebelasting’

Studenten moeten volgens staatssecretaris Nijs onafhankelijker worden van de ouders en bijbaantjes om in hun onderhoud te voorzien. Daarom moeten zij gemakkelijker goedkoop van de overheid kunnen lenen. De staatssecretaris pleitte tussen de feestdagen in een interview in het Financieele Dagblad voor een ‘academicusbelasting’ om zo’n stelsel te financieren.
Nijs erkent dat lenen niet populair is onder studenten. Zij denkt dan ook dat er ‘enig missiewerk’ nodig zal zijn om de plannen te realiseren. Onlangs stelde ze een adviescommissie in die een internationale vergelijking van studiefinancieringsstelsels gaat maken. Die commissie onder leiding van oud-minister Vermeend van Sociale Zaken moet in juli verslag uitbrengen. De commissie bestaat voor meer dan de helft uit jongeren: twee vertegenwoordigen de studentenvakbonden LSVb en ISO, acht anderen de politieke jongerenorganisaties.
Het gaat er volgens Nijs om meer keuzevrijheid voor studenten mogelijk te maken. ‘Of je nou een jaar bij Greenpeace gaat werken of een jaar bij een studentenvereniging, het moeten niet de financiële middelen zijn die die keuze gaan bepalen. Het zijn jonge volwassenen, die mans genoeg zijn om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.’ (FG)