Ratelband roept op tot ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’

‘Kamernood? In de jaren vijftig losten we die problemen zelf op. Als we geen kamer hadden dan zochten we er een. Kraken noemen we dat!’ Daarom roep ik op tot burgerlijke ongehoorzaamheid’, zegt Emile Ratelband met verheven stem. Vierdejaarsstudenten Bedrijfseconomie organiseerden op 10 januari in de aula van de Hogeschool Brabant een drukbezocht politiek debat over het Hoger Onderwijs.
Bij het debat was geen enkele gevestigde partij aanwezig. Sterker nog, de meeste aanwezige partijen maken volgens de peilingen weinig kans om een zetel te bemachtigen in de Tweede Kamer.
Het debat was er niet minder interessant om. Behalve Ratelband was ook de Michiel Smit van de Conservatieven.nl aanwezig. De rechterhand van Winny de Jong werd regelmatig het vuur aan de schenen gelegd. Het werd erg rumoerig in de zaal toen hem werd gevraagd of op godsdienst gebaseerd onderwijs de integratie van allochtonen belemmert. De partij die zich profileert als dé onderwijspartij, D66, ontbrak natuurlijk ook niet. Bij monde van Erik van Buiten pleitte D66 voor het stopzetten en terugdraaien van de aangekondigde bezuinigingen in het onderwijs. Zij willen zelfs extra investeren. Margot Kraneveldt van de LPF wil liever niet bezuinigen, maar twijfelt of dat wel mogelijk is gezien de huidige economische ontwikkelingen. De laatste, maar niet de minst onopvallende gast was Toine Manders, van de Libertarische partij. Hij is tegen overheidsbemoeienis en pleitte dus ook voor volledige scheiding tussen staat en onderwijs. (WvB)