Studentenbond helpt met kiezen

Geen zin om in aanloop naar de verkiezingen van 22 januari de programma’s van politieke partijen te doorzoeken op passages over het hoger onderwijs? Geeft niet. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft voor studenten een stemwijzer op internet gezet.
Universiteiten, hogescholen en studenten zijn niet de hoogste prioriteit van de meeste politieke partijen. Voorop staan veiligheid, zorg, basis- en voortgezet onderwijs. Dan komt er een tijdje niets. En dan een hele trits onderwerpen die ‘zeker de aandacht hebben’.
Wie de partijen wil afrekenen op hun hoger-onderwijsbeleid, kan naar de stemwijzer van de LSVb surfen. Aan de hand van negentien vragen over actuele onderwerpen wijst de studentenbond je de weg naar de partij die het best bij je past.
Ben je voor de mogelijkheid van hogere collegegelden en selectie bij topopleidingen? Denk je dat universiteiten en hogescholen de overheid niet nodig hebben om te bepalen wat goed voor ze is? Dan kom je zonder veel omwegen bij de VVD terecht.
Moet de overheid meer investeren in hoger onderwijs en studentenkamers? Stem GroenLinks of D66. Vind je dat duurzaamheid en normen en waarden een belangrijke plaats verdienen in het hoger onderwijs? Kies LPF, GroenLinks of CDA. Vind je dat het met die inspraak op de instellingen wel wat minder mag? Gun je stem aan de SGP.
Ook het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is de achterban van dienst in de aanloop naar de verkiezingen. Op zijn site heeft de studentenbond op een rijtje gezet wat de partijen voor studenten, universiteiten en hogescholen in petto hebben. (PH/HOP)

Stemwijzer LSVb
Overzicht ISO