“Actiedreiging na uitlekken snoeiplan; LSVb boos op PvdA”

Studentenbond LSVb dreigt met acties als de beoogde regeringspartijen CDA en PvdA bezuinigen op hoger onderwijs. Vrijdag lekte een plan van een groep topambtenaren uit om 700 miljoen euro te besparen op onder meer studiefinanciering en de OV-jaarkaart.
Volgens het advies zou er flink op hoger onderwijs bezuinigd kunnen worden door het collegegeld te verdubbelen, de gehele studiefinanciering om te zetten in een lening en de OV-jaarkaart af te schaffen.

De bond is verontwaardigd over een persbericht van de Partij van de Arbeid, die in reactie op het plan beweerde ‘samen met de LSVb aan een sociaal leenstelsel te werken’. Dat is volgens de LSVb ‘pertinent onwaar’. ‘Wij willen niet gebruikt worden door de PvdA als legitimatie voor bezuinigingsbeleid’, reageert voorzitter Noortje van der Meij boos. Eergisteren liet Van der Meij nog weten erop te vertrouwen dat CDA en PvdA hun beloftes over extra’s voor het hoger onderwijs zouden nakomen.
De studentenbond is juist tegen een leenstelsel, omdat dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs in gevaar zou brengen. De bond wil dat de kosten van levensonderhoud voor de student altijd een gift zijn, en dat het collegegeld wordt vervangen door een ‘academicibelasting’, die de student na zijn opleiding naar draagkracht betaalt.

Ook studentenbond ISO is verbijsterd over de plannen. Volgens voorzitter Linda van Beek zijn die zelfs in strijd met internationale verdragen, die zouden verbieden collegegeld te heffen als daar geen compensatie tegenover staat. De bond herinnert PvdA en CDA fijntjes aan hun verkiezingsbelofte om te investeren in het onderwijs. Het CDA zegde de sector in zijn verkiezingsprogramma 700 miljoen euro extra toe, de PvdA zelfs 1,4 miljard. (WvD/HOP)