“‘Affiches 50 euroregel verwarrend’”

De gele affiches over de 50 euroregel die deze week binnen de Hogeschool ’s-Hertogenbosch verspreid zijn, werken volgens docent Ronald van Oorschot verwarrend. Dit zei hij vanmiddag tijdens de vergadering van de academieraad van de Academie voor Marketing en International Management (AMIM).

Studenten die hun vijftig euro terug willen die ze betaald hebben omdat ze zich te laat hadden aangemeld voor tentamens, worden door de affiches opgeroepen in te loggen de internetsite www.medezeggenschap.tk. Het is Van Oorschot niet duidelijk wie van de Hogeschool Medezeggenschapsraad (HMR) de affiches verspreid heeft. Door deze actie weten studenten volgens hem niet of de HMR ertegen is dat studenten vijftig euro moeten betalen als ze zich te laat inschrijven voor een tentamen of dat de raad bezwaar maakt tegen de procedure die de Raad van Bestuur gevolgd heeft bij invoering van deze regel. In het laatste geval moet de HMR volgens hem gewoon de geschillencommissie inschakelen.
‘De affiches komen van de studentenfractie van de HMR. We hebben ook flyers uitgedeeld’, reageert Dennis van Nieuwenhuijzen, student-lid van de HMR. ‘Veel mensen weten niet dat studenten binnen de HMR een eigen fractie vormen en dat deze fractie een eigen standpunt in kan nemen. De studentenfractie vindt de 50 euroregel veel te streng. Bij andere onderwijsinstellingen krijg je eerst nog een waarschuwing en hoef je niet meteen zo’n hoog bedrag te betalen. Wij hopen dat veel studenten reageren op onze actie en dat we daarmee kunnen voorkomen dat de maatregel volgend jaar definitief wordt ingevoerd.’
De Raad van Bestuur heeft onlangs besloten dat de 50 euroregel gehandhaafd blijft voor dit schooljaar en dat die volgend schooljaar alsnog voor instemming bij de HMR neergelegd wordt. ‘Als studentenfractie vinden wij het vreemd, dat je een maatregel in stand houdt die niet rechtsgeldig is’, vertelt Van Nieuwenhuijzen.
Omdat de maatregel ingevoerd is zonder instemming van de HMR of de academieraden, is hij niet rechtsgeldig en kunnen studenten die al vijftig euro hebben betaald hun geld terugeisen, aldus het HMR-lid. ‘Het enige wat je hoeft te doen is een brief schrijven naar een beroepscommissie van de hogeschool. Op onze website geven we daarover tips. Hoeveel studenten een brief gaan schrijven, weet ik nu nog niet. We hebben al wel veel positieve reacties gekregen op de affiches.’ (PM)