BI’ers krijgen 9 voor het bouwen van website basisschool

Een negen, dat cijfer wisten veertien studenten Bedrijfskundige Informatica (BI) van de Academie voor ICT & Managemente in Breda te bemachtigen voor de bouw van een website voor basisschool De Coppele in Oisterwijk. In slechts een week tijd, wisten zij een volwaardige website te bouwen die door de gebruikers gemakkelijk te onderhouden is.
De BI’ers kregen de opdracht tijdens een projectweek voor de keuzelijn E-business. Begeleidend docent Adrie Rovers vindt de ’trial-version’ vooral geslaagd omdat de studenten het voor elkaar hebben gekregen om in een week tijd ‘from scratch’ een goede website te bouwen én daarover contact met de klant te hebben.
De site is in eerste instantie bedoeld om leerlingen met het internet in aanraking te laten komen, daarom hebben de makers naast algemene informatie over De Coppele een interactief deel op de site gezet. Dat bestaat uit onder meer spelletjes voor de jongere en een forum voor de oudere leerlingen.
Uniek aan dit project is volgens de docent dat de website is gebouwd in het kader van maatschappelijke verantwoordelijkheid; de studenten hebben hem gemaakt voor instellingen die de ontwikkelingen in de ICT niet kunnen bijbenen, omdat ze het niet kunnen betalen. Bovendien stopt het project niet bij het opleveren van de site, maar zullen twee studenten een – tijdelijke – helpdesk bemannen, waar medewerkers van De Coppele met hun vragen terechtkunnen.

Voor de groep studenten was het de eerste keer dat ze een praktijkopdracht moesten maken, maar het is de bedoeling dat er een reeks projecten wordt opgezet. Volgens projectleider Eric Rombouts een prima idee: ‘Het is goed om in de praktijk iets op te zetten, vooral als het belangrijk is voor de maatschappij. Met veertien man hebben we nu iets gedaan voor mensen die dat zelf niet kunnen doen, maar het wel graag willen. Het is leuk als dat wordt voortgezet.’ (MvH)

Zie ook het komende nummer van Impuls op donderdag 13 februari.