Chinese studenten richten verbond op

Negen Chinese studenten van de opleiding International Business & Languages van de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch hebben vandaag de Chinese Students’ Union Den Bosch (CSUDB) opgericht. Met Bossche bollen en Chinese thee werd de officiële bekrachtiging van de Union gevierd.

Eén van de doelen van het verbond is om Nederlandse bedrijven in contact te brengen met de Chinese markt. Aangezien de cultuur en daarmee ook de bedrijfscultuur in het Aziatische land verschilt van die in Nederland, willen de studenten hun know-how over hun vaderland hier aanbieden.
Volgens voorzitter Bin Zhang is het belangrijk voor Nederlandse bedrijven om te weten hoe de Chinese cultuur in elkaar steekt. ‘Hier zijn mensen veel directer, in China is dat niet het geval. Chinezen kunnen die directe manier als zeer agressief ervaren.’
Ook in discussies in een groep gaat het er anders aan toe. ‘Chinezen kunnen ja zeggen, terwijl ze nee bedoelen. Wij nemen daarna pas iemand apart om te zeggen dat we het er eigenlijk niet mee eens zijn. Voor bedrijven is het goed om dat soort verschillen te weten, voordat ze zaken gaan doen.’
De studenten zijn voor twee jaar in Nederland. In die tijd willen ze ook nieuwe Chinese studenten in dit land de weg wijzen. (KvdL)