Etten-Leurs labonderwijs naar Breda

De opleidingen Chemie, Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek in Etten-Leur verhuizen naar de Lovensdijkstraat in Breda. Dat heeft de Raad van Bestuur besloten.
Na jaren van onzekerheid over een eventuele verhuizing is dan eindelijk de kogel door de kerk. Vorig jaar was er nog sprake van dat het labonderwijs tijdelijk naar het Baronie College in Breda zou verhuizen. De Raad van Bestuur keurde het voorstel uiteindelijk af, omdat de investeringskosten voor de verbouwing te hoog zouden zijn.
De verhuizing van het labonderwijs gaat in de zomervakantie plaatsvinden, zodat studenten en medewerkers per 1 september op de nieuwe locatie aan de slag kunnen. Hiermee komt definitief een einde aan de Etten-Leurse locatie van de Faculteit Techniek & Natuur (FTN).
De locatie Breda krijgt er met de verhuizing 350 studenten en ongeveer 30 medewerkers bij. In het gebouw van Chemische Technologie worden de laboratoria gehuisvest. Voor de medewerkers wordt een plekje in het gebouw aan de Lovensdijkstraat worden gezocht. Dat betekent dat er veel gesloopt gaat worden. De verbouwing gaat volgens Carel Geenen, directeur van de FTN twee miljoen euro kosten. Daar tegenover staat de verkoop van het schoolgebouw in de Etten-Leurse woonwijk. Verwacht wordt dat dat gebouw het nodige geld opbrengt.
Of de verhuizing in september een voldongen feit is nog de vraag. ‘De aanvraag van alle vergunningen heeft heel wat voeten in aarde. We zijn afhankelijk van overheidsregels, zoals arbeidsinspectie en brandweer. Als het niet lukt dan wordt het na de herfstvakantie of na de kerstvakantie. Maar vooralsnog gaan we ervan uit dat alles in september gereed is’, zegt Geenen.
Over het opgaan van de opleidingen Chemie, Milieukunde, Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek in een brede bacheloropleiding, heeft de Raad van Bestuur nog geen besluit genomen. (CB)