Gamma krijgt lector geestelijke volksgezondheid

De Faculteit Gamma krijgt een lector geestelijke volksgezondheid met de bijbehorende kenniskring van deskundige docenten. Daarvoor heeft de faculteit vandaag goedkeuring gekregen van de Stichting Kennisontwikkeling hbo van de HBO-raad.

De lector is een soort hbo-hoogleraar die samen met de docenten uit de kenniskring toegepast onderzoek verricht en nieuw onderwijs ontwikkelt op het gebied van de geestelijke volksgezondheid. Het lectoraat moet een samenwerking worden van de toekomstige bacheloropleiding Social Work, bestaande uit Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Maatschappelijk Werk & Dienstverlening en Culturele & Maatschappelijke Vorming en de opleiding Verpleegkunde. Voor het lectoraat werkt de faculteit samen met verschillende zorginstellingen uit de regio, zoals het Instituut voor Maatschappelijk Welzijn Breda en de GGZ Breda en de GGZ Westelijk Noord Brabant.

Het lectoraat gaat zich richten op de zorg aan mensen met ernstige psychiatrische problemen en verslaafden. In de geestelijke gezondheidszorg bestaat het streven om psychiatrische patiënten zo veel mogelijk te integreren in de maatschappij. Mensen maken dan gebruik van ambulante voorzieningen. Deze vermaatschappelijking van de zorg heeft naast voordelen ook nadelen, zoals onbegrip of conflicten tussen zorginstellingen en patiënten. Het nieuwe lectoraat gaat zich bezighouden met deze veranderingen in de zorg.
De Faculteit Gamma start binnenkort samen met de Raad van Bestuur een procedure op voor het werven van de lector voor 0,6 formatieplaats (fte). De docenten, die uit de boventalligheid binnen Gamma zullen komen, krijgen in totaal 0,6 formatieplaats. Ook de samenwerkende instellingen stellen voor 0,6 fte uren beschikbaar.
Omdat de lector een gezaghebbend persoon moet zijn, die beschikt over een brede visie, zowel qua inhoud als qua onderzoekstechnieken, wordt de lector extern geworven. De Hogeschool Brabant krijgt voor de lector en de kenniskring voor de komende drie jaar 300.000 euro van de Stichting Kennisontwikkeling hbo. De faculteit draagt 74.000 euro bij. (MS)