Grootscheepse zwendel met betaalpasjes Fontys

Studenten van Fontys Hogescholen hebben op grote schaal gefraudeerd met betaalpasjes van de instelling. Dat meldt de nieuwssite van Fontys Hogescholen. Veertig studenten hebben inmiddels bekend.
De zwendel, die is vastgesteld in Fontys-vestigingen in Eindhoven, Tilburg en Venlo, was mogelijk door een lek in de beveiliging van het systeem. Studenten konden daardoor met behulp van eenvoudige hardware, die door postorderbedrijven wordt aangeboden, eigenhandig hun betaalpasjes opwaarderen.
De schade beloopt minimaal 50.000 euro, maar dat kan oplopen als meer illegaal opgewaardeerde pasjes worden achterhaald. Studenten hebben de gelegenheid gekregen tot aanstaande maandag eventueel misbruik vrijwillig op te biechten. In ruil daarvoor zullen ze gevrijwaard blijven van juridische stappen, tenzij ze ook nog handel gedreven hebben met de pasjes. In het laatste geval geldt een vrijwillige melding slechts als verzachtende omstandigheid.
Als noodmaatregel zijn de betaalautomaten van de kantines buiten werking gesteld.
Of de betaalsystemen van de Hogeschool Brabant en de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch even kwetsbaar zijn voor misbruik is niet bekend. De kaart bij Fontys zou van een ander type zijn. (FG)