IBG haalt streep door 2700 studieschulden

De Informatie Beheer Groep heeft vorig jaar 2700 studieschulden voor in totaal vijftien miljoen euro kwijtgescholden, het leeuwendeel in december.
Het afbetalen van studieschulden begint in principe twee jaar na beëindiging van de opleiding en duurt hooguit vijftien jaar. Daarbij wordt rekening gehouden met het inkomen van de debiteur. De gelukkigen verdienden niet genoeg geld om rente en aflossing te voldoen en kwamen dus niet (helemaal) van hun schuld af.
Gemiddeld leverde dat een voordeel van 5600 euro op. De grootste mazzelaar was in één klap verlost van een studieschuld van 38.135 euro. Een record is dat niet. Een jaar eerder werd bij één oud-student een schuld van een halve ton (in euro’s) kwijtgescholden. (PH/HOP)