Krantenuitgever breekt met Hogeschoolblad IJselland

Co van Amerongen ziet het niet meer zitten. De directeur van krantenuitgeverij Wegener heeft zijn nevenfunctie als voorzitter van de redactieraad van het Hogeschoolblad van de Hogeschool IJselland eraan gegeven. Aanleiding: de slaafse berichtgeving van het blad.
Twee gemiste kansen om als onafhankelijke hogeschoolkrant te opereren hebben voor Van Amerongen de deur dichtgedaan: de ‘brave’ berichtgeving over de hbo-fraude en het op aandringen van het College van Bestuur inslikken van een verhaal over Volkert van der G., voormalig student van IJselland, kort na de moord op Fortuyn. Directe aanleiding om de pijp aan Maarten te geven was een bijeenkomst met de Raad van Bestuur, waarin deze het recht claimde in bepaalde gevallen invloed uit te oefenen op de inhoud van de hogeschoolkrant, met name ‘wanneer de strategische positie van de hogeschool in het geding is’. Het weerhield de redactie van de geknechte hogeschoolkrant vorige week niet, in alle openheid een interview met haar scheidende radactieraadvoorzitter af te drukken.
Het stoort Van Amerongen vooral, dat de redactie van het Deventer Hogeschoolblad niet trouw is aan wat in het redactiestatuut is bepaald, namelijk als onafhankelijke journalisten te opereren. ‘Je moet bedenken dat Nederland internationaal gezien een voortrekkersrol heeft vervuld als het om journalistieke onafhankelijkheid gaat. Begin jaren zeventig hebben we hier redactiestatuten gekregen. Daarin liep Nederland vergeleken met het buitenland voorop, en dat doen we nog. Zo’n statuut moet je koesteren, en als daar staat dat je onafhankelijk bent of wilt zijn, dan moet je dat ook waar maken. Ook als het onaangenaam nieuws is. Niemand heeft ooit gezegd dat nieuws er alleen is voor het aangename.’
Dat voor de Hogeschool IJselland het nieuws over de hbo-fraude onaangenaam was, werd enkele weken geleden nogmaals bevestigd, toen het Openbaar Ministerie aankondigde alleen tegen deze hbo-instelling een strafvervolging in te stellen. In het laatste nummer van het Hogeschoolblad wordt dat nieuwsfeit zakelijk behandeld. Maar heel anders ging dat een jaar geleden. Toen presenteerde de hogeschoolkrant als feit, dat er helamaal niets aan de hand was, wat anderen ook beweerden. Klokkenluider De Jong, afkomstig van de Hogeschool IJselland, werd zelfs paginagroot zwartgemaakt door zijn voormalige collega’s. (FG)