Remkes tegen kwijtschelding ozb kamerbewoners

Kamerbewoners worden niet vrijgesteld van de onroerende-zaakbelasting (ozb), die kan oplopen tot honderd euro per jaar. Dat schrijft demissionair minister Remkes (VVD) van Binnenlandse Zaken in reactie op vragen van het tweedekamerlid Van As (LPF).
Van As en de studentenbond ISO vinden het onterecht dat kamerbewonende studenten met hun lage inkomen toch voor de belasting moeten opdraaien. Armlastige huurders van zelfstandige woonruimte kunnen wel kwijtschelding krijgen.
Probleem is, dat kamerbewoners niet rechtstreeks worden aangeslagen voor ozb. En zonder aanslag is het in principe niet mogelijk om kwijtschelding te krijgen. Verreweg de meeste gemeenten sturen de rekening naar de verhuurder, die de kosten doorberekent aan de kamerbewoner.

Remkes erkent dat kamerbewoners op deze manier geen bezwaar kunnen maken tegen de belasting en geen kwijtschelding kunnen aanvragen. De huidige praktijk is, meent de bewindsman, echter beter dan die van voor de wetswijziging in 1995. Toen kon één student worden aangeslagen voor de ozb van een heel pand. De ongelukkige moest dan bij zijn huisgenoten met de pet rond.

Volgens Remkes heeft het weinig zin om de regeling voor ozb weer te wijzigen, omdat deze belasting volgens het regeerakkoord van het demissionaire kabinet-Balkenende in 2005 moet worden afgeschaft. Overigens is de PvdA, die op dit moment met het CDA praat over een mogelijke coalitie, fervent tegenstander van afschaffing van de ozb. (PH/HOP)