St. Joost exposeert in Centre Pompidou

Drie oud-studenten Grafische Vormgeving, die vorig jaar aan St. Joost afstudeerden, zijn genomineerd voor een expositie in het beroemde museum Centre Pompidou in Parijs.
Van juni tot en met september krijgen twaalf studenten, afkomstig uit verschillende werelddelen, de gelegenheid hun kunstwerk aan het publiek te tonen.
De genomineerden Eduardo Staszowsky, Iris Spuybroek en Luc van Woensel studeerden vorig jaar juni af. Hun afstudeerwerk is vijf weken geleden door afgevaardigden van Centre Pompidou beoordeeld en genomineerd.
Slechts één van hen mag naar Parijs. ‘Misschien worden er wel twee studenten van onze academie gekozen. Dat zou natuurlijk helemaal prachtig zijn’, zegt directeur, Jules van de Vijver.
Voor deze expositie zijn acht kunstacademies uitgekozen. Breda behoort als enige Nederlandse academie ook tot die acht. ‘Meer heb je voor je pr niet nodig’, zegt Van de Vijver.
De Bredase kunstacademie is uitgekozen omdat het onderwijs op het gebied van Grafische Vormgeving baanbrekend is. In de masteropleiding Grafische Vormgeving gebruikt St. Joost nieuwe onderwijsmethoden. Van de Vijver legt uit: ‘Grafische Vormgeving is in het onderwijs traditioneel gericht op intuïtie en het mooi zijn. Dat iets mooi is, wil nog niet zeggen dat het communiceert. In de nieuwe onderwijsmethoden ligt het accent op communicatie. In ons onderwijsstelsel zijn methoden ontwikkeld waarmee een communicatieprobleemstelling kan worden opgelost, bijvoorbeeld door een visueel essay, waarin met tekst en beeld onderzoek wordt gedaan naar een probleemstelling.’
Naast de tentoonstelling in Centre Pompidou wordt er ook een catalogus uitgegeven, waarin de twaalf jonge kunstenaars hun projecten presenteren. Iedere deelnemer krijgt twaalf pagina’s, terwijl de kunstacademies het met twee pagina’s moeten doen.
Ter afsluiting van de expositie is er een symposium waarop St. Joost de gelegenheid krijgt om haar onderwijsmethoden op het gebied van Grafische Vormgeving uitgebreid uit de doeken te doen.
Na september maakt de tentoonstelling nog eens een reis langs alle deelnemende kunstacademies. ‘We weten nog niet waar we de kunstwerken tentoonstellen. Misschien wel in Amsterdam’, aldus Van de Vijver. (CB)