De Academie voor Marketing & Internationaal Management (AMIM) van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch heeft sinds 12 maart een centraal meldpunt voor docenten met klachten over agressieve of onhandelbare studenten.
Voor de opleidingen International Business & Languages en Small Business & Retail Management is Frans Janssen het centrale meldingspunt. Docenten van Commerciële Economie kunnen bij Gerte Fokkema terecht.
Janssen en Fokkema zijn beide studentbegeleider. ‘Een aantal docenten had behoefte om een centraal meldpunt te hebben’, verklaart Fokkema. De procedure bij agressieve studenten is geen onderdeel van de Onderwijs- en Examenregeling van de AMIM. ‘Het is meer dat we nu weten hoe we moeten handelen, indien er zaken uit de hand lopen.’
Een docent die een probleem met een student heeft, kan nu bij één van de studentbegeleiders terecht. Deze registreert en archiveert de melding. ‘Wij kunnen dan kijken of de desbetreffende student ook bij andere docenten agressief of ongewenst gedrag heeft getoond. Het is dan centraal bekend. Voorheen wisten docenten niet dat sommige zaken bij meerdere docenten speelden.’ Fokkema geeft aan wanneer studenten wel eens over de schreef kunnen gaan. ‘Je moet soms nare berichten aan studenten vertellen. Bijvoorbeeld dat een student moet stoppen met zijn afstuderen, omdat het nog niet goed genoeg is. Of dat een student een negatief bindend studieadvies krijgt en van school af moet. Dit soort gesprekken kan leiden tot zeer boze studenten.’
De studentbegeleider kijkt na de melding naar de aard en frequentie van de klacht. Indien nodig houdt de studentbegeleider een gesprek met de desbetreffende student. Mocht dit niet voldoende zijn, dan wordt de student doorgestuurd naar de directie.
Tot nu toe hebben de studentbegeleiders geen klachten binnen gekregen. (KvdL)
Punt. Of had jij nog wat?