“Afstudeerrichting ‘vervanging proefdieren’ in Utrecht”

Er komt een afstudeerrichting ‘vervanging van dierproeven’. Het Institute of Life Sciences & Chemistry van de Hogeschool van Utrecht gaat er op 2 april mee van start.

Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met de vereniging Proefdiervrij en het Nationaal Centrum Alternatieven voor dierproeven. Studenten die de richting volgen, beperken de proefdierkunde tot het theoretische gedeelte. Daarnaast volgen ze vakken als weefselkunde. Het is de bedoeling dat zij – eenmaal afgestudeerd – aan de slag gaan bij onderzoekscentra, of de farmacie. In Nederland worden jaarlijks ruim 700.000 proefdieren gebruikt voor biomedisch onderzoek.

Pijnstillers, vaccins en voedseltoevoegingen worden op de beesten losgelaten. De maatschappelijke discussie dwingt tot meer onderzoek naar alternatieven. Met de afstudeerrichting hoopt de Hogeschool van Utrecht vanaf de werkvloer alternatieven te kunnen presenteren. (TdO/HOP)