Directies AGM en Gamma willen één School Social Work

De directies van de Academie voor Gedrag & Maatschapij (AGM) in Den Bosch en de Faculteit Gamma in Breda willen samen één School of Social Work vormen. Dat zou betekenen dat zij behalve onderwijskundig ook bestuurlijk samengaan.
Deze wens hebben zij donderdag 13 maart uitgesproken tegen Anneke Nijenhuis van de Raad van Bestuur. Die inventariseert momenteel de wensen van de academie- en faculteitsdirecties in Den Bosch en Breda. (Zie ‘Raad van Bestuur hakt knopen door…’.)
Bij de Faculteit Gamma wil de directie voor de sociaal agogische opleidingen een School of Social Work vormen samen met AGM, met lesplaatsen op twee locaties. Daarnaast moet er een school komen voor de gezondheidszorgopleidingen in Breda. Die voldoet met zo´n duizend studenten precies aan de voorwaarden voor een school.
Als de sociaalagogische opleidingen samen een school gaan vormen met Den Bosch, dan overschrijden zij met zo´n 1900 studenten het maximum toegestane aantal dat de Raad van Bestuur heeft vastgesteld in het meerjarenbeleidsplan.
Volgens Gamma-directeur Gerton Heyne zijn er meer criteria die bepalen of een school goed is aan te sturen. ´Een school van 1000 studenten met drie bacheloropleidingen is niet gemakkelijker te besturen dan een school van 1900 studenten met één bacheloropleiding. Het hangt ook af van het aantal directeuren dat je aanstelt.´
Beide directies in Den Bosch en Breda geven de voorkeur aan een tweekoppige directie. AGM-directeur Cees van Dongen heeft een voorkeur voor één directeur in Breda en één in Den Bosch. Gamma-directeur Gerton Heyne ziet liever een directeur deeltijd en één voor de voltijd. ´We moeten de kloof tussen Breda en Den Bosch overbruggen. Bovendien kun je dan de eigenheid van de deeltijd beter behouden.´ (MS)
Zie ook het interview met academiedirecteuren Cees van Dongen en Annemieke Voets in de papieren krant van donderdag 20 maart.