LSVb voert actie tegen koppelingswet

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) gaat op 1 april in Den Haag een ‘Binnenhofdorp’ bouwen van protestkaarten tegen de koppelingswet. Op die dag treedt de wet in werking, waardoor Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) wordt gekoppeld aan het adressenbestand van de Informatie Beheer Groep (IBG).
De studentenbond vreest dat veel studenten buiten hun schuld in de problemen komen door die koppeling. Studenten die in de twee administraties op verschillende adressen staan ingeschreven lopen de kans hun uitwonendenbeurs kwijt te raken. De LSVb wijst erop, dat studenten vaak alleen maar een kamer kunnen huren als ze de huisbaas beloven zich niet bij de gemeente op dat adres te laten inschrijven. Huisbazen kunnen daar diverse redenen voor hebben; vaak gaat het om het ontduiken van regels op het gebied van onderhuur, belasting e.d.
Volgens de LSVb dreigen de studenten daar nu de dupe van te worden: ‘De koppelingswet straft de studenten die zich als gevolg van kamernood niet bij de gemeente kunnen inschrijven.’ De bond bekritiseert met de protestkaarten, die in de afgelopen tijd in het land zijn verzameld, dat ‘de overheid de studenten pakt en niet de woningnood oplost, waar het echte probleem ligt’. (FG)