Minister waarschuwt hoger onderwijs voor terroristen

Universiteiten en hogescholen moeten rekening houden met terroristische dreiging, politieke onrust, werving van studenten voor de jihad en zelfs bioterreur. Dat schrijft minister Van der Hoeven van Onderwijs in een brief aan de colleges van bestuur.
Volgens de minister is er geen enkele concrete aanwijzing dat dergelijke scenario’s zich zullen voordoen, maar kunnen de instellingen er maar beter op voorbereid zijn. De aanslagen van 11 september 2001 en de crisis rond Irak zijn aanleiding de beveiliging van hogescholen en universiteiten nog eens onder de loep te nemen, meent de bewindsvrouw.
Van der Hoeven raadt de instellingen aan contact op te nemen met de brandweer, de politie en de lokale autoriteiten. Ze vraagt speciaal aandacht voor ‘specifieke dreigingen’ op de eigen instelling. De Technische Universiteit in Delft beschikt bijvoorbeeld over een kleine kernreactor ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek. Volgens een woordvoerder wordt ‘in het licht van deze brief nog eens nagegaan of de beveiliging daarvan verder moet worden aangescherpt’.
De Universiteit van Amsterdam heeft de afgelopen weken een inventarisatie gemaakt van de risico’s die zij loopt. Een woordvoerder wil ‘uiteraard’ niet zeggen wat daarbij is ontdekt, en welke maatregelen zijn getroffen. Wel is afgesproken dat in geval van een oorlog met Irak de beveiliging van de gebouwen wordt verscherpt.
Fontys Hogescholen beschikt over een ‘rampen- en veiligheidsteam’, dat zich over de brief buigt. De bestaande rampenplannen worden aan de aanbevelingen van Van der Hoeven getoetst.
De meeste hogescholen en universiteiten hebben al noodplannen voor ‘gewone’ rampen, zoals brand. Universiteitenvereniging VSNU verwacht binnen de academische gemeenschap weinig problemen: ‘We weten dat op veel ROC’s spanningen heersen, maar bij ons speelt dat niet: we hebben toch minder participatie van allochtonen en extremisten’, aldus een woordvoerder. (WvD/HOP)